Mikael Olsson

Dramatiker
Mikael Olsson är verksam som dramatiker, dramaturg och manusförfattare och fick 2022 ett arbetsstipendium från författarförbundet. Mikael Olsson avslutade sin magisteruppsats i  praktisk kunskap "Tillbaka till Elektras bröder - om estetik och etik i skrivandet av andras berättelser" vid Södertörns högskola våren 2014. Uppsatsen finns att ladda ner här. 2012 hade Mikael Olssona pjäs AMALTEA premiär på Radioteatern i Malmö.Den handlar om om revolutionären/terroristen Anton Nilsson som 1909 spränger ett hål i skrovet på ett strejkbrytarfartyg i Malmö hamn. Fokus i dramat ligger på offret Wallace Deighton Close och konsekvenserna dådet får i dennes familj. Våren 2010 hade Mikael Olsson premiär på pjäsen TVÅ KLASSIKER OCH EN KÄNDIS på Riksteatern. Föreställningen är en sorts parodi på teaterns vilja att till varje pris gå sin publik till mötes. Att skriva en komisk parodi är svårt och lärorikt. Mikael håller publiksamtal som ger honom inblick i publikens reaktioner och tankar om föreställningen. Pjäsen är slags teater om teater i komedins form som utmanar och problematiserar Riksteaterns själva grundtanke: att demokratisera konsten... Hur gör man det? Läs Mikael Olssons egen presentation av föreställningen här. Hösten 2008 hade hans dramatisering av den tysk-turkiska långfilmen MOT VÄGGEN premiär, en riksteaterproduktion i regi av Dritero Kasapi. Våren 2007 hade dilemmapjäsen EN KNIV I HIMLEN premiär för mellanstadiet, även den skriven för Dalateatern. Under 2009 var Mikael Olsson dramaturg och medförfattare i ett interaktivt projekt för barn på Byteatern i Kalmar. BLI MÄNNISKA är en föreställning om, av och med mellanstadieelever. Mikael beskriver själv utgångspunkterna och arbetet med teaterprojektet BLI MÄNNISKA här: "I mina tidigare arbeten som dramatiker har jag hämtat material genom samtal, teaterlekar, skrivövningar tillsammans med barnen.(...) Utgångspunkten för Byteaterns projekt BLI MÄNNISKA var att gå ett steg längre i relationen till barnen/publiken och göra dom till aktiva medskapare av hela föreställningen. Det var detta, för mig nya steg, som lockade, inspirerade och utmanade mig i arbetet. Att vara kompromisslös i den uttalade målsättningen att barnens delaktighet är prioriterat innebär att nya frågor och intressanta dilemman kring gestaltning, estetik och pedagogik dyker upp i arbetet.(...)" Hur skapade man de dramaturgiska ramarna för arbetet?   Ladda ner hela Mikael Olssons essä här. Allt sedan debuten med HAMPA (Stockholms stadsteater -02) har Mikael Olssons texter kommit till som en del i en större helhet – ett utvidgat samtal med publiken – som inte slutar i och med att själva föreställningen är över. Ett exempel på detta är Mikael Olssons bearbetning/dramatisering av Fatih Akins långfilm MOT VÄGGEN för Riksteatern (2008). Efter Sverigeturnén lockade denna föreställning en delvis helt ny teaterpublik till Volksbühne i Berlin och avslutades sedan på berättelsens ”hemmaplan” i Istanbul, Turkiet. Mikael Olssons texter för teater har spelats på Riksteatern, Uppsala Stadsteater, Dalateatern  och Stockholms Stadsteater. Han har arbetat som dramaturg på Riksteatern. 2005 översatte han Biljana Srbljanovic' ALICE i ett samarbete mellan Intercult, Atelje 212 (Belgrad) och Kulturhuset i Stockholm.
Pjäser Antal kvinnor Antal män
DinaSistaTankarDotCom 1 3
En kniv i himlen 2 1
Hampa 2 3
Långt hem 2 2
Mot väggen 1 2
Shu, brorsan (Elektras bröder) 1 1
Stig Holmström, Garmagloss och jag 0 0
Två klassiker och en kändis 2 2