Hampa
(Stockholms stadsteater, Backstage, 2002) Hampa skrevs utifrån research på PR-byråer och politiska partikontor. Ambitionen att visa hur nivelleringen av alla värden driver politiken mot en retorik där svart är vitt och vitt är svart. Stilen var överdriven och manierad. Innehållet tomt.
EMELIE är lantbrukare med ett ärende i Storstan. Där träffar hon sin gamle barndomskompis/kärlek JOHAN som numera är aktiv i politiken. Det är valår och kampen om väljarna är på väg in i en fas där den traditionella höger-vänster skalan vänds upp och ner. JOHAN gör allt för ordföranden SOFIA. Han vill att hon ska vinna. Han vill också vinna henne.
Tillsammans med PR-konsulten ANDREAS (som gjort till sin livsuppgift att ”ta hem” Birger Jarls kvarlevor till Stockholm) åker dom till EMELIES gård i Västergötland för att vässa sina argument inför valspurten. Dom tänker ta hjälp av teatern. Dom ringer MARIA BLOM.
TEMA: Idealism.
EMELIE är lantbrukare med ett ärende i Storstan. Där träffar hon sin gamle barndomskompis/kärlek JOHAN som numera är aktiv i politiken. Det är valår och kampen om väljarna är på väg in i en fas där den traditionella höger-vänster skalan vänds upp och ner. JOHAN gör allt för ordföranden SOFIA. Han vill att hon ska vinna. Han vill också vinna henne.
Tillsammans med PR-konsulten ANDREAS (som gjort till sin livsuppgift att ”ta hem” Birger Jarls kvarlevor till Stockholm) åker dom till EMELIES gård i Västergötland för att vässa sina argument inför valspurten. Dom tänker ta hjälp av teatern. Dom ringer MARIA BLOM.
TEMA: Idealism.