Det suger
En boogie-woogiebasist som älskar sin korvvagn mer än frun, sufflösen från Dramaten som önskar att Stina Ekblad var medvetslös, mytomanen som har en hang-up på kungen och modern som vill bryta nacken av sina barn och åka på semester till Florida. Alla möts de i snåren bakom en fest hos Roger i en fartfylld pjäs om att vilja göra avtryck på alla andra..
Sökandes andrum från den pågående festens stim, stöter fyra karaktärer ihop i Vitabergsparken på Södermalm. Ulrika, sufflös på Dramaten, drömmer sig bort till skådespeleriets stjärnglans på utomhusteatern i parken. Även basisten Ture har drömmar, men hans passion är en korvmoj på hjul som han älskar högre än sin fru. Rigmor, som till och med är döpt till att vara mamma, är sysselsatt på heltid med att vara mor. Något hon ständigt behöver rättfärdiga för andra – och för sig själv. Och slutligen så är det Sixten, som hävdar att han är elitgymnast och verkar ha varit med om de mest spännande liv man kan tänka.
Maria Blom är en mästare på att skilja de vardagligaste, men också största dilemman som vi möter i livet. I detta drama ställs vad man vill vara och uppnå som människa, mot vad man är, och kanske framförallt vad man är i andras ögon. De fyra karaktärerna kämpar med känslan av att det först är i relation till andra man är något. Liknar man någon på TV, blir man plötsligt mer intressant. Alla vill de fly från sin vardag, och gör det genom drömmar, fantasier och lögn. När allting i själva verket är så relativt och flyktigt, hur kan man då göra ett avtryck på någon som består? Vad ska man göra för att betyda något som människa i vår elitistiska mediesamhälle? Med ett rappt tempo är detta komiska drama tänkvärt och igenkänningsfaktorn är hög.
Urpremiär i regi av författaren juni 1996 i Vitabergsparken, Stockholm.