Strålande recensioner för Ingvar! En musikalisk möbelsaga

DN hyllar uppsättningen och beskriver den som "infernaliskt underhållande och motsägelsefull", under rubriken "Här saknas inte en enda skruv", läs utdrag ur recensionerna här eller via länken till hela recensionerna. (material hämtat från Malmö Stadsteaters hemsida.)ressklipp

… en infernaliskt underhållande musikal, och en ytterst motsägelsefull hyllning… Klas Abrahamssons ytterst finurliga text gör nedslag i Kamprads livshistoria… I Andreas Grötzingers urkomiska gestaltning synliggörs även priset för framgångarna… Det finns en härlig uppdrift i Erik Gedeons musik som manar ensemblen att ställa sig på tåspetsarna. Muntra svenska folktoner drar in kobbar och hagar i detta ironiska, ärkesvenska äventyr som inramas av en kulande Frida Bergh. Formen rymmer hur mycket uppspelthet som helst och jag har sällan sett en så kartigt självgående ensemble som rör sig i klunga runt Grötzingers Ingvar… En underbar musikal.
Dagens Nyheter (Läs hela recensionen här!)

På premiären visste publikens jubel inga gränser…[föreställningen är] i mycket en ren fröjd… Erik Gedeons folkmusikinspirerade sånger är underbara och framförandet urskickligt… Ingenting hackar och skaver i det dramatiska maskineriet: det är högt tempo och flyt från första till sista minuten. Att detta blir en publiksuccé är ingen djärv gissning. Det är nästan så man undrar om inte Ingvar Kamprad har haft ett finger med i spelet.
Aftonbladet (Läs hela recensionen här!)

Hade Kamprad varit närvarande på premiären skulle han ha omfattats av samma stående ovationer som övriga medverkande. Föreställningen är synnerligen underhållande och virtuost framförd… Jag imponeras mycket av den för mig okände Andreas Grötzinger i huvudrollen… Men framför allt är det ensemblespelet och variationsrikedomen i Gedeons sånger /…/ som kommer att göra den här föreställningen till Malmö stadsteaters största publiksuccé på länge.
Expressen (Läs hela recensionen här!)

Det skall med en gång sägas att ensemblen gör en enastående insats: sången är riktigt välljudande, ackompanjemanget med tramporgel och fiol fungerar väl. Replikerna serveras elegant och hela föreställningen präglas av ett stilla vansinne med perfekt timing… Särskilt måste man nämna huvudfiguren, Andreas Grötzingers Ingvar… Det är en rejäl spark i skrevet på svenskheten i flera av dess former: den hycklande puritanismen, lagom-är -bäst-mentaliteten, självgodheten och avundsjukan… Det känns befriande att se detta på en svensk scen.
Skånska Dagbladet (Läs hela recensionen här!)

Ett musikaliskt skickligt hipsnickrat hopkok av hambo, svenskklingande visor och lite lånat från Emil i Lönneberga och Uti vår hage. Allt är exakt och pregnant regisserat som det nästan vore koreografi och med en ensemble samlad i kollektiv energi och påtaglig spelglädje… Att de dessutom sjunger välljudande försämrar inte deras insats.
Sveriges Radio Malmö

En sylvass saga om Kamprad… en mycket välgjort, sevärd musikal med glimten i ögat. Det är en föreställning med massor av passion, spelglädje och energi.
Smålänningen

Men vad vore Ikea utan Kamprad, och denna musikaliska möbelsaga utan en huvudroll? Han har en fantastiskt samspelt ensemble kring sig – alla håller måttet, alla skimrar någon gång… Som Kamprad är Grötzinger /…/ musikaliskt och fysikaliskt en unik legering av seriefigur och spänst, tönt och sexsymbol. Det är stor skådespelarkonst, såväl med rösten som med kroppen, i det blanka ansiktet.
Hallandsposten (Läs hela recensionen här!)

Det är synnerligen välregisserat, välkomponerat och välsjunget. Och underhållande, Andreas Grötzinger i huvudrollen har imponerande spänst i både röst och ben.
Nummer (Läs hela recensionen här!)