Helena Hedlund

Dramatiker

HELENA HEDLUND är hösten 2017 aktuell som dramatiker och skådespelare - och debuterar under 2018 som barnboksförfattare. Hennes pjäs ARTIKEL 3, som hade premiär hösten 2016 spelades på Pridefestivalen i Stockholm i augusti. ARTIKEL 3 tar upp HBTQ-frågor och gjordes i ett samarbete med RFSL. ARTIKEL 3 riktar sig till högstadiet och gymnasiet. Handlingen utspelar sig på en klassåterträff i en fiktiv framtid och har spelats som klassrumsteater.
Ur ARTIKEL 3:
                                ELIAS
Jag ska flytta till Nya Zeeland. Så fort jag kan, efter skolan, det är min dröm, de har massor av får på Nya Zeeland. Tre får per invånare. Det är coolt. Om jag måste välja så väljer jag djur. Framför människor. Ett djur skiter i om du är tjej eller kille. Det tycker om dig ändå.

HELENA HEDLUND utbildade sig till skådespelare på Teaterhögskolan i Malmö. Hon debuterade som dramatiker 2004 med pjäsen (O)SYNLIG,  en monolog som hon skrev i samarbete med flickor på högstadiet. Monologen sattes upp på Teater Martin Mutter i Örebro samma år. Sedan dess har Helena i huvudsak varit verksam där som skådespelare och dramatiker, med pjäser som i första hand riktar sig till barn och unga. År 2005 gjorde hon en dramatisering av Sören Olsson och Anders Jacobssons bok ZEINA & NALLE. Uppsättningen valdes ut till festivalen Bibu, 2006. Hon har även dramatiserat böckerna STURES NYA JACKA av Eva Eriksson och HEDVIG OCH MAX-OLOV av Frida Nilsson, samt gjort ett kollage av Astrid Lindgren-texter till en uppsättning som framfördes i samarbete med Svenska Kammarorkestern.
Teater Martin Mutter satt upp nio pjäser skrivna av Helena Hedlund. SNÖÄNGEL, en föreställning om kroppsfixering, och hästtjejsmonologen LYLLO!, är två pjäser som kretsar kring jakten på lyckan och vad som styr våra liv. NU ÄR JAG HÄR! är en tvåspråkig föreställning som skrevs för en teckenspråkig och en talande skådespelare, samt en bildkonstnär. Den handlar om den elaka läraren Uno som möter den herrelösa hunden Hachiko. Den ställer frågor om det går att förstå varandra även om man talar olika språk, och om det går att fortsätta att vara elak om någon envisas med att hävda att du är snäll? Föreställningen spelades för både hörande och döv publik.
Helena om att skriva för teatern:
"Något av det roligaste med att skriva dramatik tycker jag är arbetet med referensklasser. Att träffa barn och unga i deras verklighet, prata med dem, samla citat och frågeställningar, världsåskådningar och iakttagelser, och sedan få ner det på papper. Det jag letar efter i en dramatisk text är rytm och humor, och de ämnen som intresserar mig mest är genus, normer, barndomens magiska (och krångliga!) tankevärld och livet utanför storstan."
Helena är uppvuxen på landet utanför Borås, och bor nu på landet utanför Örebro.
Hon skriver krönikor för ETC Örebro sedan flera år, medverkar regelbundet i en samtalspanel på radio P4 Örebro, och hösten 2018 debuterar hon som författare med en kapitelbok för barn på Natur&Kultur.

Pjäser Antal kvinnor Antal män