NYHETSBREV APRIL 2005

Vad gör Drakens dramatiker?

KÄRLEK, EXTRA ALLT, ett kollage med texter av bla Drakendramatikern DANIELA KULLMAN är ute på turné med Riksteatern/JAM. För regin står FARNAZ ARBABI, även hon Drakendramatiker!

GERTRUD LARSSON har tillsammans med sin kollega Åsa Aspjärn gjort föreställningen TREVLIGT OCH BRA MED ÅSA&GERTRUD som spelas på Victora i Malmö.
”Vad tycker Moammar Khadaffi om curlingföräldrar? Kan amatörpsykologi lösa krisen inom den svenska psykiatrin? Hur kan design användas i kampen mot terrorismen? Och vad är det egentligen som är så trevligt och bra med nordkoreansk konst?
Komikerduon Åsa&Gertrud är tillbaka i satirisk toppform. På Victorias scen presenterar de en sketchkavalkad av sällan skådat slag ackompanjerad av skön musik. Förutom Åsa Aspjärn och Gertrud Larsson medverkar även Efva Henrysson, samt musikerna Annakarin Bunnel och Jenny Svenberg.”


Kontakta förlaget för mer information om Gertruds nya texter – och kom till vår reading!

THOMAS TIDHOLMS pjäs RESAB TILL UGRI-LA-BREK översätts till franska för att spelas på Festival des francophonies théâtrales pour la jeunesse utanför Paris i maj i år.

GUNILLA BOËTHIUS är aktuell med två urpremiärer: MOHIKAN I VITA STRUMPOR på Östra Teatern i Stockholm den 6 maj, och JORDPOJKEN som börjar repetera på Helsingborgs Stadsteater i april.

MY BODELL har skrivit ännu en stark pjäs om unga kvinnor – efter pjäsen FROSSA. Kvinnlig sexualitet och frigörelse från modern, männen, samhället… är ämnet – formen en tät, provocerande kvartett i dialogform.

ANDERS HASSELGREN har avslutat sin pjäs EVAS DISTRIKT. Detta kollage, en nattsvart short-cuts med bitter humor, flätar samman våra innersta önskningar och drifter i till synes vardagliga möten – en dystopi över människans möjligheter. Oerhört vackert och klart skriven.

LUCIA CAJCHANOVÁS pjäs/performance KÄRLEK I MOTLJUS har haft premiär på Regionteatern i Växjö.

KRISTIAN PETRIS dokumentärfilm om Orson Welles – BRUNNEN – har haft premiär. Det är en sorts roadmovie och spårar Welles liv och förhållande till Spanien.

EVA BRISES nya pjäs WannabeMe. Hade premiär på Mittiprickteater den 4 mars.ar haft premiär på Mittiprickteatern.

En pjäs om att vara ung och söka sin identitet – om förebilder och idoldyrkan och konsten att vara som man är – när man är ung. För (mellan och) högstadium.

NIKLAS RÅDSTRÖMS pjäs DE ONDA hade urpremiär i Odsherred Teatrets regi på Folketeatret i Köpenhamn. Därefter en uppskattad turné i Danmark. Pjäsen bygger på förhören av de två pojkarna som mördade baby James Bulger i England i början av 90-talet.

Några pressröster:
… ”Som en dikt, en symfoni av ord där flera stämmor flätas samman… som ett grekiskt drama som obönhörligen leder fram mot tragedin. Niklas Rådströms skådespel lämnar åskådaren med en obehaglig känsla och maktlöshet, så starkt verkar den. Efteråt frågar vi oss vad som möjligen kan vara det värsta – att mista sitt barn eller veta att ens barn är mördare.” Jyllands-Posten

… ”Texten ger dock intet entydigt svar på frågan om ondska är något vi föds med och måste lära oss av med, eller om vi tvärtom föds oskyldiga och fostras till ondska… Pjäsen är både ruskig och mycket välspelad.” DN

Läs även intervjun med Niklas Rådström på nättidningen www.nr.nu

MARIA BLOMS pjäs SOLKLART
Urpremiär Skottes Musikteater, Gävle.

Solklart är en ”hemskt varm och mänsklig historia i vår samtid”. En pjäs om fyra människor och fyra olika liv.
Roligt, sorgligt, tankfullt, humor och tragik.
Py, inte riktigt rädd, men beredd
Rasmus, självutplånande, håller på att bli osynlig
Mimmi, älskar heminredning, sitter fast i ”Timell-träsket”
Matsson, böcklingsförsäljaren, jokern i pjäsen, bär på en stor tragedi.

Funderingar och finurligheter, rullande soffor och gående väggar.Det är mycket musik. Det är jobbiga kunder och odrägliga expediter. Böckling,böckling,böckling.
Solklart utspelar sig i en stad nära dit.

”Om Masjävlar var ett traditionellt hemvändardrama, väldigt roligt som teater, mer vemodigt som film, liknar den nya pjäsen snarast Sårskorpor som framgångsrikt spelades på Stockholms stadsteaters Backstage. Vi får möta en grupp människor med något gemensamt, här snabbköpet; de framstår först som rätt kufiska, men blir allt vanligare ju mer den yttre fasaden bryts ner…Att vara närvarande i nuet, att inte vara rädd för det främmande är något som uppsättningen uppmanar till.” (SvD 05.03.09)

”Vad Maria Blom försöker komma åt är hur det liv som är värt att levas hela tiden skyms av pseudosanningar, konsumtion och statusjakt. Liksom i hennes tidigare pjäser klipps scenerna som i en sitcom och de fyra huvudpersonerna minner starkt om figurerna i Sårskorpor eller Rabarbers, även om de nu lämnat storstan för småstan. Relationer och det egna livet i en tid när allt vad filosofi och religion heter har ersatts av heminredning och kärlek, det är vad personalen på livsmedelsbutiken Solklart ska illustrera.”(Aftonbladet 05.03.14)

KJELL SUNDSTEDT & CHARLOTT THELIN
Dramatisering av Majgull Axelssons roman APRILHÄXAN

Kjell Sundstedt berättar i en intervju i Göteborgsposten om sin dramatisering:

”…Framförallt att den här idylliska folkhemstiden hade sina baksidor. Vi kommer nästan alla från Fattigsverige. Det har haft ett pris långt in i vår historia och vibrerar fortfarande någonstans i vår ryggmärg. En del skador finns kvar från den tiden. Människor blev övergivna på ett annat sätt än i dag och moralen var ganska tuff. Den som var udda fick inte riktigt plats och skulle gömmas undan. (Göteborgsposten 03.05.14)

”Axelssons starka berättelse om ett krackelerande folkhem och om fostersystrarna som fått sina namn efter sessorna på Haga har respektfullt tagits tillvara av Kjell Sundstedt och Charlotta Thelin, som svarar för dramatiseringen. I en tre timmar lång föreställning återberättas Aprilhäxan suggestivt och inlevelsefullt och låter inte publiken undgå insikten om att vi nästan alla kommer från Fattigsverige, för inte alltför länge sedan. Dialogerna som presenterar systrarnas barndom och ungdom kompletteras av svart-vita bildprojektioner i fonden och av ekoförstärkning av rösterna, i de icke-realistiska scenerna.”
(Smålandsposten 05.03.14)

”Kjell Sundstedt och Charlotta Thelin återberättar den mångskiktade romanen effektivt och skickligt. Fostersystrarna presenteras den ena efter den andra, de olika tidsplanen griper in i varandra utan att man behöver undra var man befinner sig.”(DN 05.03.01)

”Aprilhäxan sorteras inte folk i grupperna onda och goda. Romanen och skådespelet skildrar rättframt, bitvis aggressivt men också med humor de tre fostersystrarnas personlighetsutveckling, med sidoblickar på deras respektive livsmiljöer.”(SvD 05.03.01)

MATS KJELBYE
SÅ MYCKET HIMMEL JAG ORKAR BÄRA
Barnteater, förskola

”Kjelbye skriver ur en annan tradition, låt oss kalla den postmodernistisk. Också den är lekfull och poetisk, men alls inte på något stramt och återhållet sätt. Tvärtom, den är glupande och vulkanisk, eklektisk och ordrik… När föreställningen är som bäst sker övergången alldeles självklart och omärkligt mellan lek och berättelse, fantasi och teater. Någon ropar ”Kom in och ät” och bryter inte alls fiktionen, utan påminner om den, bidrar till den. Skådespelarna kan leverera de vitsar som Kjelbye är så förtjust i utan att betona dem, liksom utan att tänka på vad de säger. Det är faktiskt riktigt roligt.” (DN 05.02.07)

Medförfattare till TV-serien ORKA, ORKA.

CHRISTINA OUZOUNIDIS nya pjäs PERSEFONE har urpremiär
den 6 april på Teater Weimar i Malmö

KLAS ABRAHAMSSON
DEN ÄRLIGE LÖGNAREN

Det är augusti och värmebölja. På regeringskansliet har arbetet just börjat efter semestern men renoveringen på kansliet är kraftigt försenad.
Det är rörigt! Men pressekreteraren Sara och statssekreteraren Sven försöker ändå arbeta professionellt. Värmen stiger, luftkonditioneringen fungerar inte… men regeringen måste göra sitt jobb…

Statsminister Gunilla gillar inte finansminister Bengt och försöker på olika sätt få honom att avgå. Finns det någon illa dold skandal, gärna med sexuella förtecken som kan få honom på fall – utan att någon märker att det är Gunilla som drar i trådarna? En journalist får reda på intrigmakeriet och hotar med än värre skandaler när härvor av kärleksaffärer och gamla synder nystas upp.

En politisk komedi på äkta alexandrin!
Urpremiär 8 april, Malmö Dramatiska teater

Klas pjäs MALMÖITER har blivit utvald att medverka vid Biennalen i Umeå.

VÄLKOMNA ATT BESÖKA VÅR HEMSIDA www.drakenteaterforlag.se

Vänliga hälsningar

Charlott Neuhauser Bodil Lagerås Isgren